Liikennelääkäri: Pyöräilijät pahimpia lainrikkojia
Liikennelääkäri sanoo suorat sanat pyöräilijöistä:
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/liikennelaakarilta-todella-t...
Tottahan tuo on, ainakin Helsingissä. Nämä kondomiasuun pukeutuneet katuohjukset viisikymmenvaihteisilla fillareillaan ovat todellinen kirous. Kerran Meilahden suunnasta Paciuksenkadulle ajaessani valo oli jo aikaa sitten vaihtunut vihreäksi autoille, kun eräs tällainen syöksyi täyttä vauhtia suojatien yli. Vain paniikkijarrutus pelasti, takanani jono jarrutti kirskuen ja torvet soivat. Mitä teki fillarisankari, näytti keskisormea.
Mutta annapa olla että jotain sattuu, jos autoilijan refleksit eivät ole riittävän nopeita tai tilanne on kertakaikkiaan mahdoton jo fysiikan lakien mukaan, kuka on syyllinen? Autoilijapa tietenkin. Pyöräilijöiden terrorismi on kaupungissa mennyt mahdottomaksi, ovatko syynä niin monet julkkisfillaristit, vasemmistolaiset autojenvihaajat?
On esimerkkejä. Vähintäänkin ajokoulu ja ajokorttipakko fillaristeille!
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)
En ota kantaa tähän ikuisuusongelmaan, mutta taisi tämän kirjoituksen ydinsanoma tiivistyä tähän: "vasemmistolaiset autojenvihaajat". Eli, mitäs me oikeistolaiset autojen rakastajat?
Äläpäs Hannu liioittele. Edes hienoimmissa katuohjuksissa ei ole 30-vaihdetta enempää. (3 x 10) Yleisempää on maantiekäytössä 20- tai 22-vaihdetta.
Ehkä pyöräilijä tunnisti Hannun auton ratin takaa ja keskisormi nousi puhtaasti siitä hyvästä.
Jos Hannu halajaa pyöräilijöille vähintäänkin ajokoulua ja ajokorttipakkoa, niin vastavuoroisesti autoilijoilta tulisi vaatia ajokoe suoritettavaksi joka vuosi uudelleen ajo-oikeuden edellytyksenä.
Niin kamalaa on autoilijoiden ajosuorite katsella näinä aikoina, että ihan hirvittää.
Liikenteessä olisi suorastaan tylsää, jos liikkujat eivät määrätietoisesti rikkoisi säädöksiä.
Sitä pysyy tien päällä virkeänä pitkään, kun havaitsee kanssa-autoilijan tekevän jotain täysin järjenvastaista.
Sama toki koskee myös pyöräilijöitä.
Pyöräilijälle autoilijan tai polkijan itsensä törttöily käy vain enempi hengen päälle.
Lainsäätäjän silmissä polkupyöräilijä saa liikenteessä erityiskohtelun.
Humalaisena saa ajaa polkupyörällä, kunhan ei aiheuta konkreettista vaaraa muille. Promillerajaakaan ei ole määritelty rangaistavuuden suhteen. Tankojuoppo voi kuitenkin saada maksimissaan kolmen kuukauden vankeusrangaistuksen. Tämä ilmeisesti edellyttää jo vakavaa kolarointia esimerkiksi jalankulkijan tai auton kanssa.
Suurin uhka polkupyöräilijä on kuitenkin itselleen ja erityisesti humalassa, sillä joka viidennessä kuolemaan johtaneessa polkupyöräonnettomuudessa pyöräilijä on ollut maistissa.
P.S. Ilmeisesti nykyisin voimassa olevat lait on laadittu aikoina, jolloin polkupyörissä oli ainoastaan yksi vaihde ja jalkajarru.
Kyllähän noilla pyöräilijöillä tuntuu olevan keltaista nestettä päässä. Kyllä aika usein itsekin joudun tilanteeseen, että pyöräilijä suhahtaa 30 sentin päästä ohi tai jopa lähempää, vaikka tilaa ohitukseen olisi toisellakin puolella. Ja nämä eivät useinkaan osaa edes sitä kelloa käyttää.
Mitä Helsinkiläisiin polkupyöräilijöihin tulee,niin kaima Tanskanen on harvinaisen erittäin paljon oikeassa.Kun pistetään potta päähän ja kolme numeroa liian pienet..hmm..todellakin kondominomaisesti..kledjut päälle,niin pakostahan se vähäinenkin järki katoaa.Tässä järjen katoamisasiassa oman lisäosansa tekee vielä se,että mitä kovemmin polkee,sitä enemmän tekee höpöä siellä jossakin alamaailmassa ja se vähäinenkin ympäristön ja muitten kanssakulkijoitten huomioiminen jää melko marginaaliseen osaan siinä pyöräilytapahtumassa.Tähän on vielä lisättävä se kännyköitään ajaessaan lukeva älykköryhmä ja lopuksi se kaikkein älykkäin kohtaamani yksilö,joka oli värkännyt ohjaustankoonsa telineen kirjaa varten,jota siinä sitten rattoisasti ajaessaan luki.
Siinä oli kolmipyöräisellä invamopolla liikkuvalla liikuntarajoiteisella
sydän kurkussa,kun urho on vaan tulee kohti kapeassa paikassa,jossa ei väistämisvaraa paljonkaan ollut.
Liikun siis invamopolla..pyöräilijöitten aiheuttamat vaaratilanteet on lähes päivittäisiä.Vältän liikkumista aikoina,jolloin pyöräilijöitten määrä on suurempi.Oikeanpuoleisen liikenteen käsite ja se miten sen mukaisesti liikutaan on yllättävänkin monelle täyttä hepreaa.Etenkään jonon muodostaminen aiheuttaa naisille sekavuuden tilan.Kaistajako kevyen liikenteen väylillä on täyttä utopiaa.Liikuntarajoitteisten kulkuvälineet,kuten nyt tämä invamopokin lasketaan tieliikennelain mukaan
jalankulkijoihin kuuluviksi.Saan..tai minun pitää..ajaa jalankulkukaistalla tai jos sellaista ei ole jalkakäytävällä.Kun älykäs pyöräilija tulee kaikkien sääntöjen vastaisesti näillä vastaan ja kuittailee jotain,tekee mieli ampua..no ei ole ammuttavaa,mutta pyörässä on hinaajaluokan ns. äänitorvi joka soi..siis SOI!
Oikealta ohi...tavallista..kapeimmalta puolelta ohi,vaikka omalla puolella oikein ajettuna olisi tilaa reilusti enemmän.
Nää pyörätiekiitäjät on sitte todella oma lukunsa..vauhtia riittää enemmän,kuin autoilla kaistoillaan..eli aivottomuuden arviointi on kyllä ihan oikeaan osuvaa.
Satunnaispyöräilijänä mutta pyöräilyn ystävänä minuakin harmittavat ne, joille pyöräily on suoritus eikä hyvä liikkumismuoto. Noita ohjuksia lienee pieni, mutta osuuttaan isommalta vaikuttava ryhmä. Lasken tämän toisaalta kehittymättömän pyöräilykulttuurin syyksi, toisaalta pitkien välimatkojen aiheuttamaksi. Itse asun lähes 20 kilometrin päässä Helsingin keskustasta ja 3-vaihteisella pappapyörällä matka kestää. Sille on vaihtoetona kaupunki pyörä. Suvaitsevaisuutta, erilaisten kulkijoiden ja kaikkien tiellä liikkuvien kunnioitusta tarvitaan lisää.
Kommentoi 13 kommenttia