*

HannuTapioTanskanen

Vasemmistolehti HS lyttää amerikkalaiset autot

  • Tällainen auton pitää olla, ei silitysrauta!
    Tällainen auton pitää olla, ei silitysrauta!

 

 

 

 

 

 

 

 

Vihervasemmiston valtaama Helsingin Sanomat ei tyydy Amerikan ja amerikkalaisuuden lyttäämiseen Saska Saarikosken ivakolumneilla, nyt pitää murhata myös amerikkalaiset autot, jotka lehden autotoimittajan mukaan tietenkin ovat maailman huonoimpia, kyllä se Lada sentään oli luksusta ...

 

http://www.hs.fi/autot/a1466472882887?ref=hs-art-luetuimmat-#1

 

Erityisesti sydämelle otti, että huonoimmmaksi eli kalleimmaksi huoltaa oli rankeerattu MINUN autoni, Chrysler Sebring, kuulun floridalaisen autokilpailuradan mukaan nimetty kaunotar. Minulla on näitä jo toinen, kymmenen vuotta sitten aivan uusi 2.7 litran kuutoskoneella, 200 hp ja nyt uudelleen vertailun vuoksi yli 240 000 km ajettu vuosimalli 2006  2.4 litran 150 hp koneella. Ei uudesta erota!

Eräs ( kommunisti) kommentoija jopa ivasi amerikkalaisia autoja " uskomattoman rumiksi". No, katsokaa oheisesta kuvasta, kymmenen vuotta vanha Sebring, se on matala, pitkä, leveä ja menevä, automaattilaatikolla jossa käsivalintaoptio ja kaikki amerikkalaisen auton herkut. Onko auton kauneuskäsite todella nykypolvelle tuo silitysraudan näköinen katkaistu kottikärry?

 

Kun siirtyy eurokiikusta aitoon jenkkiin ( riisikupeista nyt en edes mainitse etten tule vihaiseksi), on ero ajossa uskomaton, kuin moposta ufoon, äänetön, äärimmäisen helppo ajaa, pitkääkään matkaa ei huomaa ja väsytä. Bensaa? No, hiukan enemmän, mutta sen mukavuudesta maksaa ja eipähän ole syöpäpommi, kuten nämä jopa tuhat kertaa entisiä autoja enemmän pienhiukkasia tuottavat "eko"- härvelit (TUV).

Pitäkää tunkkinne!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Risto Laine

Muutamissa jenkkikärryn nokalla hyrisee mersun ja volkkarin nk. pirkkamoottorit, eli asiakasmoottorit. Myös monella eurooppalaisella ja japanilaisella valmistajilla on näppinsä pelissä ja itse autonmerkki nokalla ei kerro koko totuutta. Näissä nk. sekasikiöissä on niitä ongelmia kaikista eniten ja mikä oleellista varaosien hintakin on järkyttävän iso.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Koko autoteollisuus on nykysin keskittynyt yksiin käsiin. Näin ei kauhean teknisenä ja autoista kiinnostuneena, aivan sama kuka markkinoi mitäkin merkkiä, kaikki näyttää tulevan nykyisn samasta pajasta.

Olisiko että jenkkeihi tehdään heidän haluamiaan menopelejä. Milloin meillekin eurooppaan tarjottaisiin muutakin kuin, mersua,bemaria, audia, volkkaria,
skoda ja seattia, pitäisikö tähän laittaa myös volvo.

Ei niin, etteikö hänen mainitsemansa Chrysler Sebring alkanut kiinnostamaan, piti käydä vierailemassa sivuilla josta voisi ostaa kyseisen menopelin.

Kuka sanoo etti seuraava autoni olisi Chrysler Sebring.

Hannu Tanskanen

Siis tämä ei ole tuo vesitetty euroversio Sebringistä, joka on rumempikin. "Proudly made at Arlington Heights Assembly Plant", eli aito jenkki. 16V DOHC-moottorista en ole varma, mutta veikkaan jenkkiraudaksi senkin. Kun turboilla ja urpoilla revitään litrasista moottoreista pari sataa luupäätä, on tämä 150 hp:llaan 2.4 -litraisena todella matalaviritteinen = pitkäikäinen, neljännesmiljoona kilometriä on vain sopiva sisäänajo.

Ja se hinta, näistä saa autontuntija todella edullisesti loistoauton kun kaikki tuijottavat vain päästöihin. Testata pitää, minä vein A-Katsastuksen Kehä III:n "Autotohtorille". Reilun tunnin perinpohjaisen testauksen jälkeen katsastusmies sanoi "Tällä ajat pitkään". Kannattaa maksaa tuo 89 euroa ennen ostopäätöstä.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Minkä Hesari sille mahtaa, että nuo kotterot ovat vikatilastojen ja katsastuksen hylkytilastojen kärkikamaa. Joillekin on voinut sattua onni kohdalle ja on saanut käypäsen maanantaikappaleen.

Hannu Tanskanen

No, ne ovat ikääntyneitä ja niillä ajetaan paljon. Pääsialliset syyt hylkäämiseen ovat olleet nivelet, ei kalliit vaihtaa. Moni vanhan auton omistaja vie katsastukseen koskematta autoon ensin, näin saa luettelon vioista, tämä vääristää tilastoja.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

No, mites se jenkkien autoteollsuus voikaan ja varsinkin sen mekka Detroit, taitavat molemmat olla "kanttuvei"

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Arto Granlund

Maailamn suurin autonvalmistajamaa on Kiina, 24 miljoonaa ajoneuvoa vuodessa. Seuraavaksi tulee USA joka valmistaa n.12 miljoonaa ajoneuvoa. Seuraavaksi tulevat Japani 9 miljoonaa ja Saksa 6 miljoonaa. Nämä luvut tarkoittavat, että ajoneuvoja valmistetaan kyseisessä maassa.

Automerkkejä tietenkin valmistetaan myös useasa eri maassa. Vuonna 2015 amerikkalaisia automerkkejä (GM, Ford ja Chrysler/Fiat) valmistettiin ja myytiin 20 miljoonaa yksilöä. Hiukan vähemmän kuin Japanilaisia (Toyota, Nissan, Honda, Suzuki, Mazda ja Mitshubizi) 22 miljoonaa ajoneuvoa. Kaukana takana tulee Saksa (Volkswagen, BMW ja Daimler 12 miljoonaa yksilöä.

Detroitista en tiedä, mutta USA autoteollisuus voi kohtuullisesti autovalmistajien vertailussa.

Hannu Tanskanen

Koska jenkeissä on niin paljon epäisänmaallista väkeä, mustia ja latinoita, jotka ostavat riisikupin tai sitten varakkaampia, jotka elvistelevät ulkomaisella, Bemari tai Mersu. Mutta uusi nousu on alkanut.

Saksalainen ei edes kuvittelisi ostavansa muuta kuin saksalaisen auton.

Käyttäjän juhaniyt kuva
Juhani Ylä-Tulijoki

Viime vuonna kuitenkin 40% saksalaisista valitsi jonkin muun kuin saksalaisen auton, mikäli Opel ja Ford lasketaan saksalaisiksi. Mutta onhan tuokin loistava suoritus. Suomea ei voi verrata kun ei meillä omia automerkkejä ole, mutta otetaan vertaus traktoreista joissa Valtralla on 50% osuus. Ei kai ainakaan maajussien/urakoitsijoiden piirissä sen huonompia olla.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #45

No hyvä ettei ne enää Belaruksia ole ;-)!

Käyttäjän juhaniyt kuva
Juhani Ylä-Tulijoki Vastaus kommenttiin #46

Kyllä vain on, jopa Suomessakin. Maahantuojana Agri-Kymi. Heidän mukaansa euroopassa myydään vuosittain n. 80 000 Belarusta. Miten se eurooppa sitten lasketaan onkin eri juttu.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #45

Kunnon isänmaalliset sakemannitkin vesittyvät vihreässä helvetissään.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kyllähän se kipeätä saattaa tehdä, kun ei meinaa saada enää Volgaa tai Mossea, Zil'istä puhumattakaan. Joku vanhempi "HS-dzurnalisti" toivoo ehkä F1:iin 1950-luvun lopun kilpakiikku Zvezdan uutta versiota...?

Risto Laine

Niin ja jos joku punavihreä haluaa nykyisen Ladan, niin periaatteessa hän saa vain ranskalais-japanilaisen härvelin, ei venäläistä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Ladaa, vaikka Kalinaa, saa Mansesta ihan tuliteränä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #33

Eikös se Nääsville olekin vähän punainen kylä?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ja jos ostaa A-Mersun, ei saa Saksalaista vaan suomalaisen, Uudenkaupunkin autotehtaassa kasatun menopelin.

Hannu Tanskanen

Kun Uusikaupunki teki Porsche Boxteria, saksalaiset pitivät sitä parempana kuin Saksassa tehtyä.

Minullakin oli kerran Porsche, yönmusta 944, eli aito Porshen tekemä, ei 924, jossa Audin alusta.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Merkkiuskolliset ovat kuin uskovaiset, muu ei käy. Itselläni on ollut vain 14 kotteroa, kahdeksaa eri merkkiä, mutta uudet pikkuautot pesevät kymmenen vuotta vanhat sedanit mennen tullen. Citymaasturit ovat erinomaisia eläkeläisille, helppo mennä sisään ja tulla ulos!

Hannu Tanskanen

Tuossa onkin Sebringin, siis aidon jenkkisebringin, ainoa huono puoli, se on matala, lähes urheiluautomainen ja vaimo valittaa sieltä ulos punnertaessaan, minä neljä vuotta vanhempana sujahdan kuin kenkään. No, olen jenkeissä paljon ajanut uusilla urheiluautoilla, Corvettella, Camarolla ja Mustangilla.

Risto Laine

Chrysler Sebring on ihan rehellinen jenkki sentään ja jos on luottamista katastusmiehen tilastoihin, niin väitän että nykyään ihmiset ovat aika hanakoita hakemaan ensin vikalistan ja sitten kiikuttavat auton korjaamolle, että laittakaahan kuntoon. Näin laitetaan vain kuntoon ne viat mitä katasatusmies havaitsee.

Tosin tämä on yksi syy, mutta on syy siinä että autoa ei pidetä kunnossa.

Niko Sillanpää

Kunnon egomaanikko kuten minä ei kyllä tyydy muuhun kuin baijerilaiseen kolmikirjaimiseen. Tosin siinä näyttää lukevan, että "Assembled in Spartanburg, SC, United States of America". Tehdas näyttää kyllä olevan naapuripitäjän eli Greerin puolella.

Hannu Tanskanen

Ainoa uusi Mercy jota jenkeissä ajoin oli jenkeissä kasattu 350E Convertible, 300 hp. Hauskana yksityiskohtana oli jalalla toimiva ja sateenvarjokahvalla vapautettava käsijarru, todella harvinainen uusissa jenkeissäkään. Nostalgiaa kai ?

Käyttäjän KimMartinLarni kuva
Kim Larni

Tässä perheessä ei ajeta kun jenkki-autoilla. Syyt ovat siinä että varaosat ovat halpoja ja ne on helppo itse korjata.
En tiedä miten näissä uusimmissa amerikkalaisissa on, mutta esimerkiksi näissä vanhemmissa on lähes jokaisessa nivelessä rasvanippa. Niihin kun kerran vuodessa prässää lisää rasvaa niin kestävät.

Kun moottorin jakopää on ketjulla, ei sitäkään tarvitse vaihtaa samalla tavalla kun remmiä. Viat ovat olleet hyvin pieniä, yleensä erinäisiä antureita jotka eivät montaa kymppiä maksa ja jotka vaihtaa muutamassa minuutissa.

Viatonta autoa ei ole olemassa, mutta säännöllisesti huoltamalla auto kestää.

Hannu Tanskanen

Tekee hyvää kuulla tuollaista.

Käyttäjän steffers kuva
Tatu Ahponen

...Tanskasen mielestä "Helsingin Sanomat ei tyydy Amerikan ja amerikkalaisuuden lyttäämiseen Saska Saarikosken ivakolumneilla"? Mitä ihmettä nyt? Juurihan Saarikoski kirjoitti kirjoituksen siitä, miten pahaa Yhdysvaltain ulkopolitiikan kritisointi on, koska tämä on *gasp* antiamerikkalaisuutta.

Hannu Tanskanen

Jahas, Saskalla on siis hyvät päivänsäkin. No, on tunnustettava, että luen pravdaa vain satunnaisesti, Cittarin kahviossa jossa tapan aikaa vaimon ollessa ostoksilla on kolme ilmaista hesaria, usein saa luettavakseen, kai sitten väärinä päivinä ja saattoihan se olla joku muukin toimittaja jos Saska on usamyönteinen.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ainoa auto on tietenkin Corolla!

Pekka Heliste

Jostain syystä usalaiset eivät osta jenkkirautoja

Jo pitkään myydyimmät henkilöautot ovat olleet Toyota Camry ja Jonka Accord.

Muutenkin jenkit ajavat yhtä vanhoilla romuilla kuin suomalaiset

Ja TUV listoilla erityisesti Chryslerit ovat siellä romuluokassa

Hannu Tanskanen

No, se on tuota eksoottisuuuden hakua. Muistan kun kerran New Jersey' laisen liiketuttuni sihteerityttö vei minut lounaalle ja ihastuneena kertoi, että hänellä on Volvo, ei tainnut oikein erottaa Suomea ja Ruotsia toisistaan. Olihan se, vanha, vanha Volvo, en hennonut sanoa mitään, nättikin oli tyttö.

Hannu Tanskanen

Niillä viiden taalan romuilla ajaa köyhä musta- ja latinoväestö. Kun bensa ei maksa paljon mitään, miksi sijoittaa autoon, kunhan kulkee. Minua tosiaan surettaa nähdä siellä niin paljon japsikiikkuja, olisivat vähän isänmaallisempia niin talous menisi paremmin. Tosin ne japsit tehdään USA:ssa, joten antavat sentään työtä, Lexus kai vielä Japanissa (?).

Hannu Tanskanen

Saksalainen TUV saattaa olla hieman kotiinpäin vetävä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Euroopan markkinoille suunnitellut ryslerit ovat viime vuosina olleet aika surkeita, alimoitetuista nivelistä seuraavia alustaongelmia ja se sitten näkyy huonona menestyksenä katsastustilastoissa.

toisaalta esimerkiksi vag koneiden ja plootien spontaani räjähtely ei näy katsastustilastoissa, kiva alkaa tekemään kansiremppaa ja uusimaan jakopäätä kun pelkkä kiristin maksaa tonnin,
pikkuvikoja sano kun uus umpiokin maksaa kolme tonnia ja ploota likemmäs kympin, mitään korjausosiahan näihin ei saa,
tai no, toisin kuin suomistoliitossa, amerikasta saa koska siellä on vielä sellainen laki, että viat pitää voida korjata.

oma noin 700tkm ajettu letukka on jo ylittänyt museoiänkin ja noin vanhassa autossa alkaa väkisinkin olla vanhan auton vikoja,
tankki meni uusiksi, kuin myös startti joka viimeinkin kului korjauskelvottomaksi, alkuperäinen jäähdytin alkoi olla melko hapera joten uusin sen, automaativaihteistokin alkoi oikutella joten vaihdoin siihen kuluvat osat, hieman sitä ennen uuvahti syöttöpumppu,
tuulilasikin meni uusiksi, mutta aiheutui kuormurin viskaamasta kivestä.

noin 1500 euroa koko lysti itse tehtynä kaikkinensa maksoi,
halpaa kuin saippua verrattuna nykykiesien korjaamiseen.

autossa on vieläkin alkuperäisiä niveliä alustassa,
mutta ei ne kyllä juurikaan kulu kunhan niitä vaan joskus rasvailee.

Jouni Suonsivu

Hannu, Ladan ja vanhojen Volvojen, kuten 240, luksusominaisuuksiin kuuluu hyvä talvikäynnistyvyys. Minua viisaammat (tämän asian suhteen) sanovat, että nimenomaan Lada ykkösenä ja Volvo hyvänä kakkosena.

Autojen osalta Saska Saarikoski luonnollisesti saa pitää tunkkinsa. Jätetään hänen sanansa omaan arvoonsa.

Yhdysvalloissa osataan - ja on aina osattu - tehdä kauniita ja tarkoitukseensa riittäviä autoja. Vaan osataan sitä Euroopan maissakin, jopa Saksassakin, vaikka enemmän eurooppalaisisa valmistajista arvostan Alfa Romeota, Citroënia, Jaguaria, Maseratia, myös Volvoa - ja historiansa osalta myös Lanciaa. Tiedäthän, että Chryslerin 300-sarjan tuotteet myydään Italiassa Lancioina - se on vähän sääli, sillä näkisin mieluummin Chryslerin ja Lancian molempien jatkavan aidosti omina autoinaan.

Itse ajan Alfa Romeo 166:n 3-litraista V6:sta. Tässä pelissä on Alfan (toistaiseksi) viimeinen itse suunniteltu moottori, Busson kuuluisa V6. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaista paremmat ja kaupunkikulutus on sopiva amerikkalainen noin 19 litraa satasella.

Alfa 166:

https://www.google.fi/search?q=Alfa+Romeo+166&biw=...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_166

Nykyään tehdään ja poliittisella ohjauksella suositaan nelipyöräisiä koirankoppeja, joiden yhteydessä termi ajo-ominaisuudet on absurdi.

Hannu Tanskanen

Minulla oli aikoinaan peräkkäin kolma Alfaa, kaikki uutena ostettuja. Kaksi Alfa 33:a ja viimeinen grafiitinmusta 156 V-6 - koneella, kerrassaan makea peli, vaikka parhaista Alfan tunnusomaisista ominaisuuksista olikin tingitty, olen ajanut myös Alfa Sud' lla. 156:ssa oli jo yhteinen pohjalevy monen muun merkin kanssa. 156:ssa oli mm. ratin kehä puuta.

Hannu Tanskanen

Ja kyllähän Etelä-Suomen pakkasissa käynnistyy ilman lämmitystä auto kuin auto jos akku ei ole liian vanha, öljy on oikea ja sähkölaitteet kunnossa.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Joo, ja vasemmistopuolue vaihtaa tänään ministereitä ja oikeistopuolueen johtoon nousi äskettäin nuori nainen.

Hallelujaa!

Pekka Heliste

Chryslerit Webin on kallein ssassaylläpidoltaan henkilöautojen joukossa.

Äitini setä,joka oli tehtailija Floridassa,ajoi Cadillacilla ja Chryslerillä ajoi hänen käsityksensä mukaan White trash

Hannu Tanskanen

Joo joo, no, mää olenkin valkoista roskaväkeä. Olkaa iloinen, ettei teillä ole Chrysleriä, minä olen onnellinen, lopultakin oikea AUTO, ei euromopo tai riisikuppi.

Käyttäjän KariDolphyKyttl kuva
Kari Kyttälä

Siis onko tää keskusteluketju vitsi? En voi käsittää, että tässä ollaan tosissaan... Hohhoijaa.

Hannu Tanskanen

Jos ei ole kokenut OIKEAA autoa, voi siltä tuntua, punapropaganda on hyvin aivopessyt korpikansan, saanut sylkemäään kaikkea amerikkalaista. No, viisaammille jää parhaat!

Toimituksen poiminnat