*

HannuTapioTanskanen

Vihreä verotus torjuu jenkkiautot

  • Vihreä verotus torjuu jenkkiautot

 

 

 

 

 

 

Auton ja liikenteen verotus on meillä kertakaikkiaan sietämätön. Jo se että bensan hinnassa on 70% veroa, on tolkutonta, jenkeissä bensiini maksaa kolmanneksen meidän hinnoistamme ja silti USA: lla on varaa pitää maailman mahtavinta sotakoneistoa. Liikenteen verotuksestamme vain murto-osa menee autoilun hyväksi, tiet alkavat olla kehitysmaakunnossa jne. Maailmanpankki kerran, en muista oliko jo Turun moottoritien aikaan, antoi Suomella kehitysmaalainaa tien tekoon, häpeällistä!

Tulipa tämä taas mieleeni kun tuli Sebringin käyttömaksu, käyttövero, joka on vuodessa 400 euroa, dieselveron luokkaa, Fiestassa taisi olla neljänneksen tuosta, jotain 115 ecua. Moottorikoossa on eroa vain kaksi ja puoli kertaa ja hevosia tuplasti, miksi vero on nelinkertainen?

Tämähän johtaa tietenkin vihreisiin päättäjiin, noihin kommunistisen Stasin henkisiin jälkeläisiin, joilla vain pinta on vihreä, sisältä punainen, kuten meloni. Kun vaikkapa " ilmastonmuutoksessa" motiivina on valkoisen miehen länsimaisen elämäntavan hävittäminen ja pakottaminen naatinpurijaksi, autojen kohdalla ilmeinen perimmäinen tarkoitus on Amerikan autoteollisuuden tuhoaminen pakottamalla tolkuttomalla verotuksella ihmiset siirtymään ajamaan pienillä ja turvattomilla japanilaisilla/ eurooppalaisilla mopoilla oikean auton sijaan.

Tämä ryöstöviljely alkaa riittää, milloin alkaa autoilijoiden vallakumous, barrikaadeille pojat! (ja miksei autoilevat tytötkin, heille tosin merkitsee vain auton väri).

 

 

"Kaikki alle satakiloiset miehet on aneemisia, kaikki alle puolentoista tonnin autot on mopoja".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Kommunismi ja Vihreät mainittu. Voitto.

Hannu Tanskanen

Onko niillä joku ero? Siis muu kuin komplementtiväri.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Muistapa nyt kuitenkin että tuosta polttoaineverosta ei ole päätetty Brysselissä. Eli se on asia jonka olemme päättäneet itse. Ei kai itse päättämäänsä asiaan voi olla tyytymätön.

Hannu Tanskanen

En muista että olisin ollut päättämässä, tosin vaaleissa edustajiamme.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Maltat vaan odotella, niin kyllä ne muutkin jenkkivalmistajat kuin Tesla oppivat tekemään autoja tämän päivän vaatimuksia vastaamaan.

Hannu Tanskanen

Heh ... Tesla on tuommoinen teknologian harharetki, kyllä se siitä kuihtuu. Jos muistat maailman ensimmäiset autot olivat sähköautoja, sitten huomattiin polttomoottorin olevan ylivoimainen. Sähkö voi sopia invamopoihin, ei vakavaan autoiluun. Top Gearin testissä Tesla kulki vain 80 km mainostetun 400+ sijaan. Suomen talvessa 10 km, oletan?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Niin, kaasupoljin (ts potentiometri) pohjassa. Samanlaisessa testissä Bugattilla pääsee n 100 km kunnes tankki on tyhjä.

Jos jenkkien autokanta olisi samanlainen kuin Euroopassa, maailman öljynkulutus olisi 2 miljoonaa tynnyriä päivässä pienempi.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #8

No, 1001 hp:n autot ovat oma lukunsa ja missä ajat tuon 100 km 400 km/h? Se auto on öljysheikeille.

Käyttäjän ollimax kuva
Olli Mäntyranta

”… jenkeissä bensiini maksaa kolmanneksen meidän hinnoistamme ja silti USA: lla on varaa pitää maailman mahtavinta sotakoneistoa.”
Jenkeissä ei kuitenkaan ole varaa esim. julkiseen terveydenhuoltoon, eikä esim. opettaa lapsia lukemaan tai olemaan ihmisiksi samalla tavalla kuin meillä.
”…tiet alkavat olla kehitysmaakunnossa jne.”
Väitänpä että et tunne juurikaan kehitysmaiden tieolosuhteita. Väitän myös että monessa Länsi-Euroopan maassa tai Yhdysvalloissa tiet olisivat samassa tai huonommassa kunnossa kuin täällä meillä jos sääolosuhteet ja väestön tiheys niissä olisivat samanlaiset kuin meillä. Olen itse ajanut noissa mainitsemissani paikoissa melko paljon ja todennut ettei se tienpito niissäkään aina kovinkunniakasta ole.
”Maailmanpankki kerran, en muista oliko jo Turun moottoritien aikaan, antoi Suomella kehitysmaalainaa tien tekoon, häpeällistä!”
Käsittääkseni 1960 –luvun lopulla. Voit itse tarkistaa muistikuvasi, jos kyse on 50 vuotta tuoreemmasta tapauksesta
”Tulipa tämä taas mieleeni kun tuli Sebringin käyttömaksu, käyttövero, joka on vuodessa yli 600 euroa, dieselveron luokkaa, Fiestassa taisi olla neljänneksen tuosta, jotain 150 ecua. Moottorikoossa on eroa vain kaksi ja puoli kertaa ja hevosia tuplasti, miksi vero on nelinkertainen?”
Mahdollisesti juuri siksi että se saa ihmiset harkitsemaan haluavatko he todella hankkia 6.3 –litraisia V12 koneita, jollaisen hankinnalle ei tänä päivänä ole minkäänlaisia muita syitä kuin pullistelu.
”Tämähän johtaa tietenkin vihreisiin päättäjiin, noihin kommunistisen Stasin henkisiin jälkeläisiin, joilla vain pinta on vihreä, sisältä punainen, kuten meloni.”
Kannattaa vähän opiskella mitä oli kommunismi ja mikä oli Stasi, ennen kuin jatkaa tuon typerän jargonin toistamista. Sitä paitsi Vihreiden kanssa hallituksessa asioista päättämässä on ollut iso liuta muitakin puolueita.
”Kun vaikkapa " ilmastonmuutoksessa" motiivina on valkoisen miehen länsimaisen elämäntavan hävittäminen ja pakottaminen naatinpurijaksi, autojen kohdalla ilmeinen perimmäinen tarkoitus on Amerikan autoteollisuuden tuhoaminen pakottamalla tolkuttomalla verotuksella ihmiset siirtymään ajamaan pienillä ja turvattomilla japanilaisilla/ eurooppalaisilla mopoilla oikean auton sijaan.”
Ilmastonmuutoksella ei ole motiiveja. Se vain on ja kehittyy. Painovoimallakaan ei ole motiiveja, eikä osmoosilla. Ilmastonmuutoksen torjunnalla taas on motiivina maailman säilyttäminen elinkelpoisena niin, että lapsillamme ja heidän lapsillaan olisi paikka missä elää. He joutuvat joka tapauksessa elämään ilman kuusilitraisia autoja, mutta eivät he niitä tarvitsekaan. Sitä paitsi en ymmärrä millä perusteella pidät eurooppalaisia ja japanilaisia autoja vähemmän turvallisina kuin amerikkalaisia. Amerikkalaisia kestävämpiä ja laadukkaampia ne tosin ovat.

Loppuosa kirjoituksestasi on niin vastenmielisen ääliö, etten viitsi kommentoida sitä. Ja ennen kuin ehdit vetää vääriä johtopäätöksiä, kerron että olen yli 50 vuotias suomalainen lihaa mielellään syövä heteromies, joka omistaa kaksi autoa, joilla ajetaan reilusti suoalaista keskivertoa enemmän vuodessa. Käytän myös ahkerasti julkista liikennettä, mutta osaan myös kävellä ja pyöräillä paikasta toiseen silloin kun se on järkevintä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#7
USA:ssa on silti kappalejaot. Raivo sumentaa ajattelun.

Käyttäjän ollimax kuva
Olli Mäntyranta

Raivoa suurempi syy tekstini epäselvyyteen on se, että kirjoitin sen toisessa ohjelmassa, sekä kiire, jonka vuoksi en tullut tarkistaneeksi lopputulosta liitettyäni tekstini kommenttiin. Pahoittelen tapahtunutta.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #12

Kyllä siitä selvän sai, kappalejako tosiaan tekee helppolukuisemmaksi.

Hannu Tanskanen

Kiitos kommentistasi, Olli. Huomaan että olet monesta asiasta eri mieltä. En nyt puutu " ilmastonmuutokseen", siitä tulisi Victoria Hugo' n " Kurjat"- mittainen kirjasarja asiaa, joku toinen kerta.

Sen verran jenkeistä, että tietosi maasta tuntuvat olevan 1930- luvulta, edistystä on tapahtunut ja lapset käyttäytyvät kohteliaammin kuin meillä maailman " mallikoulutuksen" maassa. Outoa, eikö totta?

Mikä loppuosassa kirjoitustani oli niin " vastenmielisen ääliömäistä, ettei viitsi kommentoida"? No, tuo satakiloiset miehet etc. oli nk. huumoria, joskus kuullut sellaisesta? Toivon, ettet turhaan nostanut verenpainettasi kirjoituksellani, aina niitä ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti, mutta paljon siinä on asiaa, josta olen turhautunutkin.

Hyvää päivänjatkoa vain Olli, kirjoitellaan :-)!

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Mistäs tuo lapset käyttäytyvät paremmin kuin meillä kommentti mahtaa olla peräisin?

Mitään todistettahan sille ei ole paitsi oma vääristynyt näkemys oman lapsuuden ja sukupolvien eron välillä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #19

Yli sadasta matkasta USA:n eri osissa 40 viime vuoden aikana. Meillä tämä "vapaa kasvatus" tekee kakaroista todella ikäviä. Huomautat mopoilijoita jalkakäytävällä ajamisesta ja ne tulevat joukolla silmille. Toki vanhana judokana pystyn puolustamaan itseäni, mutta auta armias jos edes tukka menee silmille näillä " mamman kullikoilla ",olet liemessä, ainoa keino on nolosti paeta. Koskaan, toistan ei koskaan, nuoriso ole minulle uhitellut USA:ssa, ei edes yöaikaan " täysmustassa" kaljapaikassa. Kyllä se jotain todistaa.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #21

Eli siis täysin subjektiivinen kokemus, jolla ei ole oikeastaan mitään todistuspohjaa.

No tämä oli hyvä selvyys.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #41

Todellako? Miten muuten mittaat nuorien kohteliaisuuden/ epäkohteliaisuuden kuin kokemuksella? Jopa muualla Euroopassa nuorison käytöstavat ovat paljon parempia kuin meillä, koululaitoksemme/ vanhempien ( nyky) kasvatus , Summerhill vapaa kasvatus on pahasti epäonnistunut. Sveitsiläinen opettajakollegio kävi tutustumassa Suomessa ja oli pöyristynyt nuorison tapojen puutteesta.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #42

Nuoret ovat hyvä peili kertomaan kotiensa käytöksestä.
Huonon käytöksen omaavan huoltajan jälkikasvu on lähes aina myös huonokäytöksinen. Toki poikkeuksia on.

Kieltämättä ei voisi olla yhtään pahasta jos todellinen herroittelu yms. pokkurointi otettaisiin käyttöön.

Käyttäjän ollimax kuva
Olli Mäntyranta

Hannu hyvä, myös minä tiedän jotain Yhdysvalloista, olen vieraillut siellä useasti (tosin en aivan yllä määrällisesti sinun kokemukseeesi), ja päässyt vertaaamaan sitä myös pohjoiseen naapuriinsa. Tämän nojalla olen todennut että vaikka armeija onkin maailman mahtavin, monta muuta asiaa voisi hoitaa paremmin ja jättää sen armeijan ja sisäisen turvallisuuden valvomisen hieman vähemmälle - silloin kaikilla ihmisillä siellä olisi parempi olla.
Voi olla että jotkut nuoret siellä käyttäytyvät paremmin kuin suomalainen nuoriso keskimäärin, mutta olen myös törmännyt lukuisiin tapauksiin joiden ylimielisyys ja tietämättömyys on kerrassaan ällistyttävää huippuluokkkaa.

Ylisuurten autojen ihannointia ja tarpeetonta käyttöä sekä järkevämmän kulutuksen ylenkatsomista kuvaa paremmin tuo sana ryöstöviljely, kuin verotusta, jolla pyritään ohjailemaan kulutusta ympäristöystävällisempään ja kestävämpään suuntaan. Mitä sieltä barrikadeilta siis pitäisi saada aikaan? Ymmärrät hvyin, että jos kaikki ajaisivat samankaltaisilla autoilla kuin tuo sinun (joka varmasti on hieno auto) kulutus maailmanlaajuisesti olisi toista luokkaa, samoin se seurauksena olevat päästöt. Ja vaikka kasvihuoneilmiöstä ei puhuttaisikaan, luonnonvarojen käyttö ilman sitäkin olisi moninkertaista.

Useimmat ihmiset pärjäävät mainiosti alle puolentoista tonnin autoilla. Pääkaupunkiseudulla useimmat autonomistajat tulisivat tosiasiassa mainiosti toimeen ilman omaa autoa. Ja mitä naisiin tulee, en tunne yhtäkään, jolle auton ulkonäkö merkitsisi ratkaisevasti enemmän kuin lukuisat käytännön seikat. Itse asiassa juuri naiset tuntuvat eniten ajavan autoilla, jotka parhaiten sopivat heidän tarpeisiinsa.

Pahoittelen jos olin kärkevä ja/tai epäkohtelias, mutta kuten sanoit, olen kutakuinkin kaikesta kirjoittamastasi eri mieltä.

Hyvää kesän jatkoa sinullekin.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #25

Kiitos sinullekin. Ei tarvitse pahoitella, asiaahan tuo ja olen tottunut paljon rajumpaankin kielenkäyttöön, no hard feelings. Onhan se hyvä, että ollaan asioista eri mieltä, asiat menevät sitten oikeasti jossain keskivälillä, minun mielestäni nyt viherlinja on liian vallitseva, hyysäämme itsemme hengiltä. Me emme sillä maailmaa pelasta, Kiina avaa kerran viikossa voimalan, josta tulee kaikki meidän päästömme. Ja kun teollisuutemme pakenee sinne tolkuttomia normejamme, ei se ainakaan ympäristöä paremmaksi tee.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Yhdysvaltain koulujärjestelmän ylistäminen kuulostaa kummalliselta. Pari vuotta sitten eräässä kyselyssä neljännes amerikkalaisista ei tiennyt, että Maa kiertää Aurinkoa:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northame...

Ja varmaan myös Abu Ghraibissa ihmisoikeusrikoksiin syyllistyneet olivat käyneet amerikkalaisia kouluja:
https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib_torture_a...

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #27

No, siellä on suuria tasoeroja, ei yhtä tasapäistävää peruskoulua, jossa kaikki saavat hyviä arvosanoja ja kokeita ja läksyjä ei ole, ettei kenellekään tule paha mieli. Tuo nyt on näitä kyselyjä, joita ei voi vakavasti ottaa, tottahan on mustaa ja latinoväestö, jotka eivät koulussa viihdy ja know-how on sitten mitä on. Sodan tapahtumia on turha vetää tähän, aina ja kaikkialla löytyy yksilöitä, mätiä omenia jotka pilaavat maan mainetta.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen Vastaus kommenttiin #31

Tämä on siitä hauska ketju, että aluksi Tanskanen ylistää Yhdysvaltain nuorisoa, joka on todella hyväkäytöksistä eivätkä edes afrot ala rettelöidä kaljakapakassa, eli siis jopa puhtaanvalkoisen Tanskasen mielestä monietninen yhteiskunta totta vie _toimii_, ja vähemmistötkin ovat mainettaan parempia! Tosin toisessa kommentissa palataan jo sentään takaisin ruotuun ja vihjataan, että mustat ja latinot ovat osaamattomia koulupudokkaita, toisin kuin ilmeisesti Lurleen ja Billy Bob. Välillä paikalliset päivystävät suvaitsevaiset vihreät ryntäävät paikalle sössöttämään miten amerikkalaiset ovat varmasti pirun tyhmiä ja Abu Ghraib on malliesimerkki USA:n kulttuurista, varmaan kai samalla tavoin kuin kouluampumiset omastamme.

Pimahtaneisuus toimii uskomattoman monella tasolla puolin ja toisin ja viihteenä tämä on mitä mainiointa, jatkakaa ihmeessä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #49
Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen Vastaus kommenttiin #31

Oppimistuloksiltaan suomalainen peruskoulu päihittää amerikkalaisen aika selvästi, ainakin jos kansainvälisillä vertailuilla on mitään merkitystä. Ehkä verorahoitteinen malli on sittenkin parempi - vai ovatko suomalaiset opettajat jotenkin suurella joukolla olleet vaatimassa peruskoulujrjestelmän romuttamista?

Koulussa viihtymättömyyteen voi selitys olla koulujen huonous, ei oppilaiden etninen tausta. Abu Ghraib ei ollut mikään sodan tapahtuma, vaan typerien yksilöiden tekoja. Se, että blogistia ei ole vedetty Yhdysvalloissa turpaan, kertoo vain sen, että hän ei ole kohdannut näitä typeriä yksilöitä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #65

No, nuo PISA- tutkimuksethan todettiin suurelta osin hihasta vedetyiksi. Sosialistien Erkki Ahon ja Ulf Sundqvistin peruskouluun otettiin malli Itä-Saksasta. Se tasapäistää, kun kaikki pääsevät läpi ja kukaan ei jää luokalle, kenellekään ei tule paha mieli. Kukaan ei kiistäne, etteikö USA:n koululaitos ole tuottanut eniten nobelisteja ja muita huipputieteen tekijöitä. Suomen ainoa luonnontieteiden Nobel on puolen vuosisadan takaa, A.I. Virtasen rehu, jonka senkin keksi assistenttinsa Henning Karlsson, mutta Virtanen oli achtung-mies ja ajankohtana se oli meriitti. Ragnar Granit oli kemian nobelinsa saadessaan jo Ruotsin kansalainen.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen Vastaus kommenttiin #66

Mikään koulujärjestelmä ei pysty poistamaan eroa Suomen ja Yhdysvaltain väkimäärässä, joten vertailusi ei ole kovin tasapuolinen. Kuten edellä kai on jo todettu, Suomen koulujärjestelmän menestys vertailuissa perustuu siihen, että huonot eivät ole kovin huonoja. En tiedä, miksi pidät tätä huonona asiana. - Yhdysvallat ei ole kärjessä tiedenobelien suhteellisella listalla, vaan sijalla 11:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by...

Yhdysvaltalaiset yliopistot houkuttelevat paljon tutkijoita kaikkialta maailmasta, joten helppoahan siinä on tehdä huippututkimusta. Osa osaamisesta on siis tuontitavaraa, johon paikallisen peruskoulutuksen vaikutus on ollut olematon.

PISA-tutkimusten ongelmista voisit kirjoittaa ihan oman blogikirjoituksen; en ole huomannut, että mainitsemistasi hihastavedoista olisi laajemmin kerrottu.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #67

No, nuo saarivaltion nyt ... Ja Ruotsissa selvästi on vetänyt kotiinpäin.

Väitätkö, että kaikki USA:n nobelistit ovat tulleet maahan valmiiksi koulutettuina?

Tasapäisyys ei ole luontoa, luonto suosii viisaampien erottumista, peruskoulu laskee kansa keskimääräistä ÄO:a. Aiemmin fiksummat siirrettiin oppikouluun neljänneltä luokalta ja kansakoulua jatkamaan jääneistä tuli hyviä käsityöläisiä.

Nyt kaikille pitää yrittää ahtaa päähän kahdeksan vai oliko se jo yhdeksän vuotta epäsäännöllisiä verbejä ja muuta hyödytöntä sen sijaan että heidät vietäisiin suoraan urheilukentälle.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo Vastaus kommenttiin #27

Tuskin tämäkään uskonnollinen heebo tyytyy Lexusta mitättömämpään riisikuppiin:

https://www.youtube.com/watch?v=RqGt0YV1AMQ

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #55

Noille upporikkaille Lexus on kansanauto, Rolls ei ole mitään ilman kullasta tehtyä maskia jne.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi
Hannu Tanskanen

"Aikainen lintu madon nappaa" ;-)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Vihreys on kommunismia uudella nimellä. Satu Hassi on stalinisti.

Hannu Tanskanen

Niin olen ymmärtänyt, ainakin silloin kun tuo oli vielä muotia. Olen samaa mieltä, että meppinä Hassi todella teki isänmaan edun vastaisia päätöksiä, rikkidirektiivi ehkä tunnetuin. Ihmetyttää miksi?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On yleinen harhaluulo ja persujen Putkosen levittämä vale, että se olisi erityisesti Satu Hassin aikaansaannos. Rikkidirektiivi on kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn jäsenmaiden tekemän kv. sopimuksen seurausta. Se sopimus on voimassa mm. USAn rannikkovesillä ja suurilla järvillä sekä läntisen Euroopan ja Itämeren rannikoilla, siirtymäajan päätyttyä Välimerelläkin.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #16

Ei ollut pakko äänestää sen puolesta, se antaa moneksi vuodeksi epäreilun kilpailuedun Välimeren maille. työmies Matti Putkosta olen kätellytkin, mahtava mies!

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #22

Hassin tärkein saavutus oli, että Välimeren maat tulevat mukaan siirtymäajan alussa eikä lopussa. Epäreilu kilpailuaika siis lyheni. Muistaakseni viidellä vuodella.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #26

Hassiko sen aikaansai? No, omia puolustetaan tekivät mitä hyvänsä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #32

Hassi oli rikkidirektiivin esittelijä, joten hänen esityksestään näin lopulta tapahtui.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #54
Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#15
Moskovan satakieli sai/saa sieltä palkkaa.

''On yleinen harhaluulo ja persujen Putkosen levittämä vale, että se olisi erityisesti Satu Hassin aikaansaannos''

Höpsis. Punikit on toki kollektiivisia. Kuka saa mitallit?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #17

Hei änkyrä-äijät, reaalitodellisuus kutsuu:
Tässä vuoden 2012 juttu Talouselämästä, tosin vain lyhyt nettiversio. Luvut ovat toteutumaan verrattuna rajusti yläkanttiin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-rikkidi...

Mitä rikkidirektiivin kustannuksista ajateltiin v. 2015 maaliskuussa:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rikkidirektiivin...

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #18

No, ehkä pahimmat kauhukuvat eivät toteutuneet, kuitenkin verottaa kilpailukykyämme. Onko meppi Brysselissä puolustamassa oman vai jonkin muun maan etua?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #23

EU:n etua tietysti. Siltarumpupoliitikot on so last season.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #29

Eli myönnät ettei oman maan etua? Hyvä. Ei tässä mistään kepun siltarumpupolitiikasta ole kysymys ja me EU: n maakunta, toki sitä nyt liittovaltioksi ajetaan, jolloin mepit voivat kurittaa isänmaataan vieläkin pahemmin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #33

EU:n parlamentti on EU:n parlamentti. Tietysti. Myös komissaarit ajavat vain ja ainoastaan EU:n etua. Sitä vartenhan heidät tehtäviin valitaan.

Risto Laine Vastaus kommenttiin #23

Vihermeppi ei puolusta omaa etua, eikä suinkaan oman maan etua, vaan Aatteen etua.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Hannu. Mikä on spontaani ensimmäinen ajatuksesi, kun kerron, että

- uudessa autossani on 875 kuutiosenttimetrin 2-pyttyinen moottori. No?

Hannu Tanskanen

Köyhyys ei ole ilo vaikka naurattaakin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko
Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #28

No, vähän leikkiä laskin. Itse asiassa minunkin ensimmäinen autoni 50 vuotta sitten oli kaksisylinterinen NSU Prinz. Tähän suuntaan tietenkin mennään näissä katetuissa mopoissa, edellinen uusi Fiestani oli kolmisylinterinen niukasti alle litrainen, tuo on nyt vallitseva moottori tuon kokoluokan autoissa ja teoreettisestakin paras tuolle tilavuudelle. On vain yksi paha ongelma, TUV totesi näiden uusien ekomoottorin tuottavan jopa tuhat kertaa vanhoja moottoreita enemmän mm. syöpää aiheuttavia pienhiukkasia. Kova hinta pienestä hiilidioksidin säästöstä.

Mikä tuo auto muuten on, en ole kuullutkaan?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #34

Joo, ei tässä leikistä suututa... aika vieras malli tämä on jopa autopiireissä, toistaiseksi.

http://1.bp.blogspot.com/-Phy12NGxO24/VBwEG7F8xdI/...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #36
Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #44
Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Olen saanut käsityksen että Sebring:si on 2,4 litrainen nelonen. Et voi puhua totta kun sanot sen käyttömaksun olevan 600€ vuodessa, kun esim minulla on 5 litranen bensakasi ja siinä n 300 käyttömaksu.

Kiitos nykyhallituksen, käyttömaksu nousi n50% tälle vuodelle.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Vaimo ajaa muutaman vuoden ikäisellä Ford S-maxilla, eikä siinäkään ole 150€ vuodessa käyttömaksua.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Taitaa 300€ vuodessa olla lähempänä totuutta Sebringissä.

Viime vuonna olisi päässyt 60-70€ halvemmalla... Eikä muuten varmasti ole viherkommunistihallitus.

Hannu Tanskanen

Olet oikeassa, katsoin uusinta maksukuittia, sekoitin kaskon kanssa. Oikea summa 3 kuukaudelta on n. 96 euroa, eli hieman alle 400 ecua vuodessa, pahoittelen. Silti suhteeton. Riippunee myös vuosimallista, jos sinun viisiltraisessasi on vain 300.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Minulla menee painon mukaan, kyse on '87 mallisesta, eli ns harrasteauto.

Muuten ajan dieselillä nykyään, mutta edellinen oli saksalaisvalmisteinen bensa kutonen. Eikä siinäkään kahtasataa enempää ollut.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #48

Sebringini tyhjäpaino on hieman päälle 1500 kg.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Käyttömaksu 600 euroa tarkoittaisi laskurin mukaan 379 g/km co2-arvoa, mikä kulutuksena on luokkaa 16 litraa/100 km. Kannattaa vaihtaa eurooppalaiseen. Esimerkiksi Porche 911 turbolla (540 hv) pääset melkein puoleen; 202 g/km.

Käyttäjän MarjattaLaiho kuva
Marjatta Laiho

En ole liiemmin perehtynyt erilaisiin ismeihin, en myöskään kommunismiin. Kommunistisen puolueen manifestissa (1848) http://sosialismi.net/wp-content/uploads/2008/08/m... puhutaan "nykyisen yhteiskunnan alimmasta kerroksesta" joka "ei voi nousta jaloilleen", ellei koko "päällysrakenne lennä ilmaan". Suunnilleen kaikissa maailman maissa on vallassa "päällysrakenne", jonka näkemyksen mukaan osalle – usein varsin suurelle enemmistölle – kansasta eivät kuulu ihmisoikeudet, eikä säällinen toimeentulo. Hauraampia maita riistämällä olemme me länsimaissa kuluttaneet noin sata vuotta täysin kestämättömästi tuhoten laajasti Maan biosfääriä ja nyt olemme tärvelemässä koko ilmakehän, josta elämämme riippuu.

Myös isoilla jenkkikautoilla ajelevien, köyhyyttä koskaan näkemättömien elämä loppuu, kun maapallo kuolee. Vain punavihreys voi sen pelastaa.
Hyvät neuvot asiaintilan korjaamiseksi antaa Vihreiden periaateohjelma 2012: https://www.vihreat.fi/node/7489/

http://sosialismi.net/wp-content/uploads/2008/08/m... (s. 42):
"Kaikki tähänastiset liikkeet ovat olleet vähemmistöjen
liikkeitä tai liikkeitä vähemmistöjen eduksi. Proletaarinen
liike on valtavan enemmistön itsenäistä liikettä valtavan
enemmistön eduksi. Proletariaatti, nykyisen yhteiskunnan
alin kerros, ei voi kohota, nousta jaloilleen, ilman että koko
virallisen yhteiskunnan kerrosten muodostama päällysrakenne
lentää ilmaan."

Hannu Tanskanen

Hyvinhän tuo on sosialismi tuottanutkin hyvää kaikille, neukkulassa kesti 70 vuotta, nyt mm. öljyvaroistaan maailman rikkain Venezuela on ajettu konkurssiin muutamassa vuodessa. Kurjuutta kaikille. Viherideologia on lapsellinen kuvitelma, jolla ei reaalimaailmassa ole vastinetta, surullinen harharetki.

Hannu Tanskanen

Muistelen, että joskus puuhattiin autoilijoiden puoluetta, sillä olisi väkeä ja voimaa? Poliittiset ristiriidat kuitenkin taisivat tehdä ajatuksesta invalidin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Autoilevien eläkeläisten puolue.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Hannu Tanskanen

No, niinkin, mutta se rajoittaa jäsenten määrää aika tavalla.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Eikös Kokoomus aja ihan mallikkaasti autopuolueen asemaa, esim. ”Autoilua rajoittamalla ei saada asukkaiksi varakkaita ihmisiä”
http://www.hs.fi/kaupunki/a1450063616066

Hannu Tanskanen

No, kyllä. Byrokraatteihin on ilmeisesti pesiytynyt paljon vihreitä auton vihaajia.

Toimituksen poiminnat