*

HannuTapioTanskanen

Kaikki blogit puheenaiheesta Autot

Autoliikenteen verotus korpeaa

Maksan polttoaineveroa yli 4000€ vuodessa. Siitä valtio käyttää tieliikenteen hyväksi noin 1000€. Tiestön ylläpitoon tästä menee noin 500€. Loppu 3000€ käytetään valtion muihin menoluokkiin. Näitä ovat mm. raideliikenteen ja yleensäkin joukkoliikenteen tukeminen, maksuttomat kirjastopalvelut, pyöräilybaanojen rakentaminen jne.

Mautot paaliin ja autot maaliin!!

Mopoauto asiaan on olemassa mielestäni helppo ja edullinen ratkaisu.

Normaaliin autoon esimerkiksi perheen kakkosautoon, tai tätä tarkoitusta varten ostettuun, mihin tahansa normaaliin henkilöautoon asennetaan nopeudenrajoitin, joka aktivoituu käyttäjän mukaan.

Eli omalla älyavaimella, tai ajokortin viivakoodilla tai jollain muulla vastaavalla helpolla ja yksinkertaisella keinolla.

Eli yksi ja sama turvallinen, hiljainen, mukava, vähäpäästöinen, sopivan kokoinen auto soveltuu lapsen koulu/treeni matkoihin, kun aikuisten, tai vanhempien sisarusten matkoihin.

Katsastuksessa käynnit harvenevat

Liikenne- ja Viestintäministeriössä on valmisteilla lakiuudistus, joka muuttaisi katsastuskäytäntöä. Esityksen mukaan henkilöautot ja omassa käytössä olevat pakettiautot katsastettaisiin ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi kymmenvuotiaaksi asti. Tämän jälkeen ne olisi katsastettava vuosittain. Esitys on osa hallituksen normien purkua. Lain muutos on jäänyt vähälle huomiolle, mutta se on merkittävä nykykäytäntöön verrattuna.

Kallis autoilu rajoittaa ihmisten vapautta ja vapaudentunnetta

Suomessa on aina ollut kallis autoilu. Julkisen liikenteen kannattajat haluavat jatkuvasti lisätä julkisen liikenteen matkustajavolyymia usein perustellen sitä niin, että näin estetään ilmastonmuutosta ja ”autoilu on vanhanaikaista”. Julkisen liikenteen kannattajat eivät kuitenkaan ota huomioon sitä, mihin julkisen liikenteen lisääminen jatkuvalla syötöllä johtaa. Se johtaa kasvavaan verotukseen ja tätä kautta lisää ihmisten riippuvuutta järjestelmästä.

Vihreä verotus torjuu jenkkiautot

 

 

 

 

 

 

Auton ja liikenteen verotus on meillä kertakaikkiaan sietämätön. Jo se että bensan hinnassa on 70% veroa, on tolkutonta, jenkeissä bensiini maksaa kolmanneksen meidän hinnoistamme ja silti USA: lla on varaa pitää maailman mahtavinta sotakoneistoa. Liikenteen verotuksestamme vain murto-osa menee autoilun hyväksi, tiet alkavat olla kehitysmaakunnossa jne. Maailmanpankki kerran, en muista oliko jo Turun moottoritien aikaan, antoi Suomella kehitysmaalainaa tien tekoon, häpeällistä!

Vasemmistolehti HS lyttää amerikkalaiset autot

 

 

 

 

 

 

 

 

Vihervasemmiston valtaama Helsingin Sanomat ei tyydy Amerikan ja amerikkalaisuuden lyttäämiseen Saska Saarikosken ivakolumneilla, nyt pitää murhata myös amerikkalaiset autot, jotka lehden autotoimittajan mukaan tietenkin ovat maailman huonoimpia, kyllä se Lada sentään oli luksusta ...

 

http://www.hs.fi/autot/a1466472882887?ref=hs-art-luetuimmat-#1

 

Ajaako hakkeri autoasi?

 

 

 

 

 

 

 

Uutiset auton hakkeroinnista käyvät päivä päivältä huolestuttavammiksi:

 

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/video-kybertutkijat-hakkeroi...

 

On vain lyhyen ajan kysymys, kun autot ovat netissä, kaikki toiminnot, jopa ohjaus, elektronista. Tällainen mahdollistaa jopa jäljittämättömän cybermurhan, kenties sellaisia on jo tapahtunutkin?

Ylituotanto tasapainoon - Ja ajatuksia rahajärjestelmän peruutusliikkeestä

Tuli tälleen mieleen, että mitä jos rahasysteemi toimisi toiseen suuntaan?

Eli kun menet kauppaan hakemaan vaikka 20 euron edestä safkaa, niin kauppa olisi velvoitettu antamaan sinulle ostosten lisäksi 20 euroa Monopolirahaa/Euroja jolla ei tekisi mitään, muuta kuin, että se kertoisi kuinka paljon (/minkä numeron edestä) olet ostanut. Eli raha olisi yhtä arvoton kuitti kuin sen pitäisi olla. Raha valuisi suuryrityksiltä takaisin kansalle jolta se on alunperin tullut.

Autovero puoliksi - ja sitten pois

Tunnustan. En ole minkään verojen ystävä. Kun valtiolla on kuitenkin tehtäviä, kuten puolustus, jotka on pakko hoitaa, verot kannattaisi kerätä tehokkaasti ja mahdollisimman vähän haittaa ihmisille aiheuttaen.

Yksi järjettömimmistä, ellei järjettömin vero, on väliaikaiseksi veroksi vuonna 1958 säädetty autovero.

Ankara autovero vie suurimmalta osalta suomalaisia mahdollisuuden turvalliseen, taloudelliseen, mukavaan sekä ympäristöystävälliseen autoiluun.

KKO - Jos kolhit toista autoa, pakeneminen paikalta kannattaa

 

 

Olipas erikoinen korkeimman oikeuden linjaus:

 

http://www.iltalehti.fi/autot/2014092618697537_au.shtml?utm_source=etblo...

 

Muistuipa mieleeni tapaus vuosien takaa. Olin myyntimiehenä matkalla myöhään pimeänä talvi-iltana ja alkoi ankara lumisade. Pikkukaupungin jyrkässä mäessä auto kaasuttaessa liukui sivuttain ja ovenkahva hipaisi pysäköityä autoa. Katu oli tyhjä, omistajaa ei kuulunut. Pysäköityyn autoon tuli tuskin huomattavasta hipaisusta pikkusormen kynnen kokoinen naarmu oveen.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä